Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Χονδρέμποροι, αγροτικοί συνεταιρισμοί και «κλειστά» επαγγέλματα... απογειώνουν τις τιμές.

(του Γιάννη Συμεωνίδη)
Η αισχροκέρδεια κάποιων χονδρεμπόρων, σούπερ μάρκετ, ελληνικών παραρτημάτων πολυεθνικών εταιρειών αλλά και ελληνικών βιομηχανιών, που λειτουργούν ως μεσάζοντες εις βάρος παραγωγών και καταναλωτών, είναι υπεύθυνη για την εκτόξευση των τιμών στα ύψη. Πρόκειται για εκείνους που εκμεταλλεύονται την από τη «φύση» της, λόγω του μικρού μεγέθους της χώρας μας, ολιγοπωλιακή διαμόρφωση της ελληνικής αγοράς προκειμένου να αποκομίζουν υπερκέρδη. Στους περισσότερους κλάδους, εξάλλου, βρίσκουμε δύο και τρεις μεσάζοντες, που κυριαρχούν εις βάρος των άλλων συναδέλφων τους, οι οποίοι συνεννοούνται μεταξύ τους και όχι βεβαίως... υπό το φως της ημέρας. Η απουσία, εξάλλου, ισχυρής και αυτόνομης ελληνικής βιομηχανίας, ικανής να δημιουργήσει υγιή ανταγωνισμό, έχει «απελευθερώσει» σε τέτοιο βαθμό τους «διαμεσολαβητές», έτσι ώστε ακόμη, για παράδειγμα, και οι τιμές ιδιωτικής ετικέτας στα σούπερ μάρκετ να βρίσκονται «στα ουράνια»...
Παίρνουν διάφορες μορφές
Ό,τι κι αν παράγεται, από γεωργικό έως βιομηχανικό προϊόν, αν ο δημιουργός του δεν έχει τη δυνατότητα να το πουλήσει απευθείας καταλήγει να εργάζεται για το... τίποτα, αφού πέφτει θύμα των μεσαζόντων, οι οποίοι παίρνουν διάφορες μορφές: χονδρέμποροι, οι οποίοι «μοιράζονται» τους νομούς της χώρας, αγροτικοί συνεταιρισμοί, σούπερ μάρκετ, κεντρικές αγορές, όπως η Βαρβάκειος, ελληνικές αντιπροσωπείες πολυεθνικών εταιρειών, αμιγώς ελληνικές βιομηχανίες, καθώς και εταιρείες διακίνησης, οι οποίες πολλές φορές ελέγχονται από τους προαναφερθέντες μεσάζοντες, που λειτουργούν σε αρκετούς τομείς ως ομάδα. Στο ίδιο «παιχνίδι» έμμεσοι συμμετέχοντες είναι και κατηγο ρίες «κλειστών» επαγγελμάτων, όπως ορισμένοι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσεως, οι οποίοι και ευθύνονται για τα ακριβά κόμιστρα. Δεν είναι δυνατό, για παράδειγμα, να στοιχίζει περισσότερο η μεταφορά ενός προϊόντος από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη απ’ ό,τι στην Ολλανδία...
Περνώντας στην περιπτωσιολογία, είναι χαρακτηριστικό πως στις κεντρικές αγορές το εμπόριο διεξάγεται μέσω συγκεκριμένων μαγαζατόρων, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα δικά τους φορτηγά και τις δικές τους εταιρείες διακίνησης. Την ίδια ώρα, οι μεσάζοντες στο χώρο των αναψυκτικών –συνήθως αντιπροσωπείες πολυεθνικών– υποχρεώνουν τους πελάτες τους, ακόμη και τους περιπτερούχους, να χρεώνουν τα προϊόντα που τους προμηθεύουν...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου